× Dashboard Contact FAQs Registreren Inloggen

Waarom is (blijven) leren zo moeilijk te organiseren? Over onze eigen denkfouten en mogelijke oplossingen - met speciale aandacht voor het MKB

Spreker(s)
Jessie Koen (Universiteit van Amsterdam)

Omschrijving
Elke organisatie onderschrijft het belang van een Leven Lang Leren. Dit is niet verwonderlijk. Door nieuwe kennis en vaardigheden op te doen, kunnen werknemers efficiënter werken en sneller inspelen op veranderingen. Maar blijven leren is makkelijker gezegd dan gedaan. Dit geldt zeker voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) waarin de middelen en manuren voor leren vaak beperkt zijn.

In deze discussie brengen we eerst een aantal veelgemaakte denkfouten naar boven over het stimuleren van leren bij werknemers. Door gebruik te maken van de meest recente wetenschappelijke inzichten, verleggen we de focus van het individu (het motiveren van werknemers) naar de werkomgeving (het creëren van een positieve leeromgeving).

Vervolgens zetten we een spotlight op 'learning communities' (leer-werkomgevingen) als topvoorbeeld van een oplossing om het leren van werknemers te stimuleren. We zoomen in op learning communities waarbij onderwijsinstellingen en MKB-bedrijven samenwerken om actief kennis te bundelen en uit te wisselen. Vanuit een wetenschappelijk-psychologisch perspectief bespreken we hoe een positieve leeromgeving in learning communities tot stand komt en wanneer leeruitkomsten worden benut in organisaties. Daarbij besteden we extra aandacht aan de sleutelrol van leidinggevenden.

We besluiten met een plenaire discussie, waarbij MKB'ers en deelnemers ons meenemen in hun ervaringen, problemen, en visie op learning communities.

Interessant voor jou omdat
Waarom willen werknemers niet (blijven) leren? Waar lopen MKB-bedrijven tegenaan bij het stimuleren van leren? Welke oplossingen zijn er? Met deze discussie bieden wij inzicht in de psychologie achter het stimuleren van leren. Door de unieke combinatie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring leggen we de effectiviteit van leer-werkomgevingen bloot.

Type sessie
SPOT ON

Subtype sessie
Digitale workshop

Thema(s)
Kennis en innovatie

Wanneer
donderdag 22 april 2021 van 14:15 tot 14:45 uur

Downloads
[PDF] Waarom is blijven leren zo moeilijk te organiseren?

De workshops en statafelgesprekken hebben een interactief karakter en hierdoor een maximum aantal deelnemers. Wees er dus snel bij!


naar boven